Zoeken in deze blog

zaterdag 28 februari 2015

Speciale krachten

Er zijn van die boekjes die langer dan andere blijven liggen, omdat ik ze eigenlijk niet de moeite waard vind om te bespreken. Doorgaans heb ik ze dan ook niet aangevraagd, maar werden ze me bij wijze van spreken in de handen gedrukt.
Het droeve lot van zulke boekjes is dat ik ze uiteindelijk toch bespreek, omdat ik nu eenmaal alles bespreek wat me met dat doel wordt gegeven en wat ik niet meteen teruggeef. Soms bespeur ik dan een pretentie die wat mij betreft niet geheel of helemaal niet wordt waargemaakt.

Zo was er dus ergens, ik vermoed op een Vers-voor-de-Pers-manifestatie o.i.d., een standje van iemand die je kan inhuren als kindercoach, of nee, die kinderen aanzet tot eh, self-coaching. De website heet Special powers, Dat is Nieuw-Nederlands voor speciale krachten.
De bedoeling zal vast goed zijn. 'Ik help jonge superhelden hun "special powers" te gebruiken.' Die ik is Dominique Kersten, en de speciale krachten, die 'superhandig' zijn, 'vooral voor superhelden als jij', zijn o.a. zelfvertrouwen en dapperheid. Wie Special Professionals aanklikt krijgt de '"Special powers"-methode' aangereikt. Die bestaat uit 'de boekjes, achtergrondinformatie bij de verhalen, vragen om samen antwoorden op te vinden en leuke activiteiten'. Om toegang te krijgen dien ik me aan te melden, om inlogcodes te krijgen.
Dat heb ik niet gedaan. Veelzeggend vind ik dat er niet over prentenboeken wordt geschreven, maar over boekjes. Dat is dus niet mijn term, maar de hare.

Nog even die bedoeling. In een grote ballon op de website staat:
'Ik geloof in de kracht van gelukkig zijn!
In humor, eigenwijsheid, positiviteit & creativiteit.
Ik geloof in elkaar helpen & jezelf leren helpen!
Met vertrouwen, begrip, medeleven...
en vééél warmte en liefde! :-)
Ik geloof in jou!! Ik geloof dat jij Special Powers hebt!
Special Powers, waarmee jij al je mogelijkheden kunt waarmaken!
Dikke kus van mij.'
Zoveel positiviteit... Het is een bekend kunstje, dat vanouds door verkopers (dezer dagen: Karins Choice) en vertellers wordt beheerst: je richt je tot een grote groep (in dit geval: iedereen die de website ziet), maar doet net alsof je je tot één iemand richt. Tot mij! Ik krijg een dikke kus van Dominique - die ik verder niet ken, maar dat doet er niet toe. Zij gelooft in mij. (Waar heb ik dat eerder gehoord?)

Wie in de website Special powers op De boekjes klikt, ziet dat er naast de twee die ik in 2010 of 2011 mocht ontvangen, alleen een flinke reeks titels wordt geboden 'die nog komen'. Er is kennelijk enige achterstand opgetreden.

Die twee boekjes heten Monsters bestaan niet! en Weet je wel hoe geweldig je bent? De tekst is in dezelfde quasi-handschriftletter gezet als de website. De illustraties zijn hulpeloos. Om dat te staven toon ik hieronder een illustratie en bijbehorende tekst uit het eerstgenoemde boekje.

 

Het monster blijkt de knorrende maag van mama te zijn en die knort als gevolg van het dieet dat ze volgt. Moraal van het verhaal: eet tot je geen honger meer hebt.
Moraal van het andere verhaal: je kan jezelf ervan overtuigen dat je geweldig bent.

Tja, wat moet ik ervan zeggen... Het zijn slappe verhaaltjes, maar wie weet zijn sommige kinderen erbij gebaat en bieden haar 'vragen om samen antwoorden op te vinden' iets extra's.
Toch zijn bijvoorbeeld prentenboeken als Monsters bestaan niet (!) van Steve Smallman en Caroline Pedler, of Middenin de nacht van Guido van Ghenechten dan overtuigender. En er is meer op dat gebied, want 'een monster onder mijn bed' is zo ongeveer een thema in de jeugdliteratuur.
Ik denk dat er met wat zoeken (en/of advies van een kinderboekhandelaar of jeugdbibliothecaris) betere verhalen of gedichten te vinden zijn die kinderen een hart onder de riem kunnen steken of hen van angsten voor monsters kunnen afhelpen. En dat ondanks de toeters en bellen ('special effects') die Dominique Kersten aanbiedt.
Zie ook Boekenzoeker, Boek en jeugd, Leesplein, Jaap leest of Leesfeest.




Kersten, Dominique, tekst en illustraties. Monsters bestaan niet! en Weet je wel hoe geweldig je bent? Special powers, 2010. ISBN 978 94 91064 02 9 en 978 94 91064 01 2. Bijbehorend materiaal: www.specialpowers.nl. 

  







Geen opmerkingen:

Een reactie posten